شرکت نرم افزار عارف رایانه ویکیوز

مطالب مرتبط با کارگردانی تئاتر

نرم افزار مطب

نوشته تصادفي

تبلیغات متنی

برچسب های پرکاربرد

آموزش بیان خوب آموزش فیلمنامه نویسی اصطلاحات تئاتر اصول کارگردانی اصول کارگردانی تئاتر اموزش فیلمسازی بازیگر بازیگری بیوگرافی رامبد جوان تدوینگر موفق تراژدی تکنیک فیلمنامه نویسی درام رامبد جوان سینما سینماتوگرافی عکس بازیگران عکس جدید رامبد جوان عکس رامبد جوان عکس رامبد جوان و همسرش عکس شهرام قائدی عکس نیوشا ضیغمی عکس نیوشا ضیغمی و همسرش عکسهای بازیگران عکسهای رامبد جوان عکسهای نیوشا ضیغمی فیلمنامه معرفی شغل تدوین گر مهارت فیلمنامه نویسی وظایف تدوینگر

معرفی عناصر و ابزار کارگردانی

خانه » کارگردانی تئاتر » معرفی عناصر و ابزار کارگردانی

یکی از مهمترین اصول در کارگردانی حرکت است. حركت ركن اصلی تئاتر را تشكيل ميدهد و ارزش آن حتي بيشتر از ارزش بصری نمايش میباشد.

یک کارگردان موفق باید با اصول ، عناصر و ابزار کارگردانی آشنایی داشته باشد. اگر میخواهید کارگردان خوبی باشید مدام اطلاعاتتان را به روز کنید  و دانش خود را بالا ببرید. در این بخش از مجله سینما تئاتر مای استیج برخی از ابزار کارگردانی را برایتان بیان می کنیم.

معرفی برخی از ابزار کارگردانی و عناصر کارگردانی

۱- حركت در کارگردانی :

یکی از مهمترین اصول در کارگردانی ( ابزار کارگردانی ) حرکت است. حركت ركن اصلی تئاتر را تشكيل ميدهد و ارزش آن حتي بيشتر از ارزش بصری نمايش میباشد. كارگردان بايد پيش از تمرينات از خودش بپرسد چقدر از داستان نمایش با کمک كلمات بیان می شود و چقدر با کمک حركت بیان می شود.

به گزارش سینما تئاتر مای استیج حركت وسيله ای است اساسي جهت به ظاهر کردن و اشکار كردن هر چه بيشتر خصوصيات اخلاقي، آرزوها، تمايلات دروني و اهداف شخص بازي.

با کمک حركت و عمل آنچه را كه ذهني است و در درون شخص بازي مي گذرد و قابل رؤيت نيست تجسم مي بخشيم و برابر چشم تماشا كنان به داوری مي گذاريم.

حركت امري مكانيكي است. حرکت به صورت واسطه اي عيني، بين دو پديدة ذهني عمل مي كند. حرکت ذهنيات شخص بازي را اشکار می سازد و از طريق تجسم بخشيدن به ذهنيات شخص بازي و ايجاد ارتباط با تماشاكن در ذهن او رسوخ مي كند. روشهای کارگردانی تئاتر و اصول آن

به طور کلی باید بیان کنیم جوهره ی نمايش بر مبناي حركت شكل مي گيرد. حركت تبديل قوه به فعليت است. حرکت ذهن را به عمل تبدیل میکند و از موقعيت پرسوناژ در لحظه نسبت به احساس شخصي خود و تقابل با شخصيت مقابل نشات مي گيرد و ادامه مي يابد و باز در اين تقابل است كه حركت به سكون تبديل مي شود.

۲- ميزانسن در کارگردانی :

به گزارش سینما تئاتر مای استیج میزانسن در کارگردانی به مجموع ايستها و حركتهاي بازيگران و اشياء كه كارگردان آنها را با شم هنري خود براي صحنه ابداع مي كند، گفته می شود. به طور كلي مجموعة عناصر شنيداري، ديداري در يك ساختار مناسب را ميزانسن گويند. و حركت باعث تغيير ميزانسن مي شود. كه به اشتباه بسياري حركت و جابجايي بازيگران را ميزانسن مي پندارند و عده اي نيز آن را ميزان مي نامند كه البته ميزان يعني ترازو. !!!

۳- تركيب در کارگردانی :

ترکیب در کارگردانی یعنی باید در ان از همه چیز با هم استفاده کرد . لازم به ذکر است که تئاتر هنری تركيبي از خط، رنگ، بافت، سطح، حجم، كلام، صوت و … است.

۴- تصوير در کارگردانی :

انتقال بار معنا از طريق عناصر عيني و بصري و صوري. تركيب مجموعه عناصري كه ما را به معنا و مفهومي عميقتر از ظاهر آنها برساند تصوير است.

۵- تركيب تصويري:

ترکیب تصویری به معنی كنارهم قراردادن اجزاء، اشياءو عناصر به حكم عقل و منطق براي انتقال بار معنا از طريق يك تصوير زيبا است .

سه مساله مهم در نمایش

1- ریتم 2-تمپ 3-مونوتم

این سه اصل معمولا در نمایش برای بازیگر اتفاق میافتد که گزینه اول هم در بیان هست و هم در کلام که توضیح میدم .

1- ریتم برای کلام اینگونه توصیف میشود که وقتی ما کلمات رو سریع بیان کنیم و شنوده یا مخاطب متوجه گفتار ما نشود میگوییم ریتم کلامی تند شده و بلعکس .

در حرکت وقتی بطور مثال : تند راه بریم و حرکت دست تند بشه و …. اصطلاحا میگن ریتمت تند شده و بلعکس . هرچیزی نورمالش خوبه .

2- تمپ بر دو نوع تمپ تند و تمپ کند . معنای حقیقی تمپ یعنی هیجانات درونی هر انسان .
مثال واضحش اینه که ما یک جمله رو واسه کی با آب و تاپ تعریف کنیم . وبلعکس یک جمله رو معمولی و بی حال گفتن رو میگن تمپ کند .

3- منوتم ، هم برای کلام و هم برای حرکت روی صحنه است . ما اگر روی صحنه تمامی جملات رو به یک شکل بیان کنیم مثل کتاب خواندن میشود و این خیلی خسته کننده است که به این ضعف میگن مونوتوم . ما باید کلام خود را مانند یک موج سینوسی در نظر بگیریم یعنی اوج و فرود در کلام باید زیاد باشد . که این امر نیاز به شناخت دقیق نمایش دارد و درست تکیه و تاکید گذاشتن روی جملات است .

 


# # # # # # #

مطالب پیشنهادی

اکسپرسیونیزم در سینما

تکنیک کارگردانی سینما از ترنس سنت جان

روشهای کارگردانی تئاتر و اصول آن

15 مورد از مفاهیم تئاتر و فرهنگ لغات

پربازدید های کارگردانی تئاتر , کارگردانی سینما

نظرات شما