فرانک بورزیگی و زندگی و آثارش

0

در این مقاله از مجله فرهنگی هنری مای استیج با فرانک بورزیگی و بخشی از آثار و زندگی او آشنا خواهیم شد .

 

 

 

فرانک بورزیگی

 

 

فرانک بورزیگی در شهر سالت لیک به دنیا آمد. پدرش سنگ تراشی ایتالیایی بود که چهارده فرزند داشت. در چهارده سالگی برای پیوستن به یک گروه سیار تئاتر خانه را ترک گفت و دیری نپایید که به عضویت شرکت تئاتری کوچک لیگمور براون درآمد و در ارودگاه های معدنچیان در سراسر غرب در نقش های غیر عادی بازی کرد. بور زیگی در ۱۹۱۲ به لسانجلس رفت و به عنوان سیاهی لشگر به استخدام توماس اینس تهیه کننده و کارگردان درآمد و سپس در وسترن های دو و سه حلقه ای نقش اول مرد را ایفا کرد. در ۱۹۱۶ شروع به کارگردانی فیلم هایی با بازی خودش کرد، و دو سال بعد بازیگری را کنار نهاد و خود را یکسره وقف کارگردانی کرد.

 

 

  • فیلم های اولیه بورز بگی در مقام بازیگر-کارگردان به کارش در شخصیت ها و موقعیت هایی میپردازند که در کارهای بعدی او نیز تکرار می شدند.

 

 

در فیلم شریک ناگت جیم (۱۹۱۶) باورزیگی در نقش هال، پسر بی بند و بار یک میلیونر در حال مستی با پدرش جرو بحث می کند و سوار قطار باری می شود که او را به یک شهر معدنی غرب میبرد. در آنجا با ناگت جیم آشنا می شود، دختر جیم را از زندگی اندوهبارش در رقاصخانه ها می رهاند و به اتفاق آنها دنیایی زیبا و آرمانی آفریند. بورزیگی با جثهٔ کوچک و موهای مجعد معرف معصومیت و انرژی و خوشی بینی ای است که به مشخصهٔ شخصیت چارلز فارل در فیلم هایی که به کارگردانی او بازی کرد نظیر آسمان هفتم (۱۹۲۷)، فرشته خیابان (۱۹۲۸)، ستارهای اقبال (۱۹۲۹)، و راورد خانه (۱۹۲۹) بدل شد.

 

  • ریشه های طبقانی بورزیگی در شماری از فیلم هایش که در میان طبقات پایین و کارگر میگذرد هویداست.

 

اولین موفقیت بزرگ او اقتباسی بود از فانی هرست به نام هیو مرسک (۱۹۲۰) که شرح به شهرت رسیدلا و بولولا نواز جوانی است از محلات پرازدحام یهودی نشین در بخش شرقی نیویورک، و تلاش های وی پس از مجروح شدن در جنگ برای باز بافتن توانایی ویولون زدن فیلم عشقی آسمان هفتم که اولین اسکار بهترین کارگردانی را برای بورزیگی به ارمغان آورد و نشریه ی ورایتی ان را «فیلم کامل» لقب داد داستان نجات زنی ولگرد از خیابانهای پاریس به دست یک کارگر تصفیه خانه است.

 

دختر بد (۱۹۳۱)، باز هم برندهی اسکار، اثری است واقعگرا که منتقدان در آن زمان آن را در مقایسه باصحنه خیابان (۱۹۳۱)، ساخته ی کینگ ویدور، فیلمی کامل تریافتند. فیلم دربارهٔ جریان عادی معاشقه ، ازدواج، بارداری و تولد است و پیروزی ها و شکست های یک زوج جوان معمولی را به تصویر میکشد. بور زیگی متخصص داستان زندگی زوج هایی بود که نیروهای احتماعی، اقتصادی و یا سیاسی توافق و سازگاری رمانتیک آنها را تهدید می کند.

 

  • فضای متخاصم جنگ و ناآرامیهای اجتماعی و اقتصادی در عین حال هم مانعی در برابر خوشبختی عشاق فیلمهای اوست،

 

و هم شرط تحقق عشقشان، چرا که باید در برابرش احساسات خود را نسبت به یکدیگر به اثبات برسانند. در بسیاری از فیلمهای او جنگ تلاش عشاق جوال را برای ایجاد فضایی شخصی و در نهایت در رسیدن به عشق پیرامونشان ناکام میگذارد. بور زیگی در تمام فیلم هایش جنگ و خشونت را محکوم نمود.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.