قانون مثلت از قوانین فیلمنامه نویسی

0

فیلنامه نویسی قوانین زیادی دارد.. برای اینکه با فیلنامه اشنا شویم و بتوانیم بقولی یک فیلنامه نویس موفق شویم بهتر است با این قوانین اشنا شویم. یکی از این قوانین قوانین مثلث نام دارد که ما در اینجا اطلاعاتی را درباره اش تقدیمتان میکنیم. امیدواریم از مطالعه این بخش از سینما تئاتر مای استیج بهره کافی را ببرید.

قانون مثلت در نوشتن فیلمنامه چیست؟

برای اشنایی با این قانون یک مثلت را در ذهنتان تصور کنید. دارای سه خط، سه نقطه و سه زاویه است. فرآیند نوشتن هم شبیه یک مثلث ساده است که از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: نویسنده، محتوا و مخاطب. یک فیلنامه نویس ماهر در طی نوشتن فیلمنامه باید به همه این زوایا دقت کند. وگرنه نوشته نهایی دارای اشکالاتی می شود و دیگر یه فیلنامه عالی نیست.

متاسفانه در برخی موارد نویسنده‌ ها نگاهی یک بعدی به نوشته خود دارند. و قانون مثلث در فیلنامه نویسی را رعایت نمی کنند. وقتی نگارنده تنها به محتوای نوشته خود فکر بکند ، با وجود تمرکز و دقت تمام او، اشکالات مختلفی در زمینه داستان‌گویی رخ میدهد که خیلی هم مهم است.

قانون مثلت از قوانین فیلمنامه نویسی
قانون مثلت از قوانین فیلمنامه نویسی

کشیدن یک خط مستقیم میان نویسنده و موضوع یا محتوای نوشته را تصور کنید. رابطه این دو کاملا صریح، مستقیم و ساده است؛ با این حال محصول نهایی تنها برای یک نفر نوشته خواهد شد: خودِ نویسنده.

به گزارش سینما تئاتر مای استیج  راه مقابله با این مشکلات استفاده از قانون مثلت در نوشتن فیلمنامه است. یعنی در نظر گرفتن نویسنده در یک زاویه، داستان در زاویه دیگر و در نهایت، مخاطب در آخرین زاویه. در فیلم‌نامه‌نویسی نیز نویسنده با رابطه خود با نوشته را در ضمن اینکه کار او چگونه روی مخاطب تاثیر خواهد گذاشت، مد نظر قرار دهد.

به عبارتی دیگر باید بگوییم که هر نویسنده‌ای برای مخاطب خاص خود می‌نویسد در نتیجه، تصمیماتی که او درباره شیوه ارائه داستان می‌گیرد تحت تاثیر هدف نهایی او و احساسی‌ هست که می‌خواهد به مخاطب انتقال دهد.

بیشتر بدانید : مهارت فیلمنامه نویسی موفق ۵ مورد

شاید یک نفر بخواهد خواننده را با اتفاقاتی ناگهانی مواجه و او را غافلگیر کند، یا به او اجازه دهد با توجه به سرنخ‌های موجود نتیجه‌گیری کند. بعضی اوقات مخاطب همگام با شخصیت اصلی داستان پیش می‌رود، در مواردی خواننده اطلاعات بیشتری نسبت به شخصیت اصلی دارد و در برخی موارد نیز مخاطب نوشته، آخرین کسی است که از اتفاقات با خبر می‌شود.

فرقی نمی‌کند برای چه کسی می‌نویسید و هدفتان از نوشتن چیست، رعایت این قانون قطعا شما را به نویسنده‌ای بهتر تبدیل خواهد کرد.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از سینماتئاتر مای استیج درباره قانون مثلث و قوانین فیلنامه نویسی خدمتتان ارائه دادیم بهره کافی را برده باشید.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.