خرید بک لینک شرکت نرم افزار عارف رایانه ویکیوز

تبلیغات متنی

روشهای کارگردانی تئاتر و اصول آن

164 ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ کارگردانی تئاتر , کارگردانی سینما خانه » کارگردانی تئاتر » روشهای کارگردانی تئاتر و اصول آن bakhshi

کارگردانی تئاتر اصول و قواعد خاص خود را دارد . اگر این اصول را بدانید و رعایت کنید مسلما یه کارگردان موفق خواهید شد . یادتان باشد باید عاشق کارتان باشید و اگر بخاطر درامد این شغل را انتخاب کرده باشید موفق نخواهید شد .

کارگردانی تئاتر اصول و قواعد خاص خود را دارد . اگر این اصول را بدانید و رعایت کنید مسلما یه کارگردان موفق خواهید شد . یادتان باشد باید عاشق کارتان باشید و اگر بخاطر درامد این شغل را انتخاب کرده باشید موفق نخواهید شد .

روشهای کارگردانی تئاتر و اصول کارگردانی تئاتر

در این پست از مجله اینترنتی سینما تئاتر مای استیج 20 نمونه از روشهای کارگردانی تئاتر و اصول کارگردانی تئاتر را برایتان بیان میکینم .

1- يكي از روشهای کارگردانی تئاتر و  بهتر شدن بازيگر تشويق آنها در به كار گرفتن خلاقه لباس يا بعضي از وسايل صحنه است.

2- یکی از اصول کارگردانی خوب اینست که يك كارگردان خوب هيچ وقت اصلاحاتی مانند دستت را در جيبت نكن يا پشت سرت نگه ندار نمیگوید. بلکه به جاي آن چيزي به دست آنها مي دهد تا نگهدارند. درواقع راه درمان را میایبد.

3- تمرين در تاريكي برای موفقیت در کارگردانی بسیار مفید است . این بدین معنی است که يا فضا كاملا تاريك باشد يا نور خفيفي وجود داشته باشد تا بازيگران با فاصله معيني از هم نشسته باشند و به روخواني بپردازند .

4- تمرين سريع برای بازیگر ییک از اصول کارگردانی تئاتر است یعنی بازيگران تا حدي كه مي توانند سريع ديالوگ بزنند.

۲۰ مورد اصول کارگردانی تئاتر احمد دامود

5- به گزارش سینما تئاتر مای استیج جرج بلك در كتاب خود مدت تمرين نمايش را براي يك گروه بين 21 تا 39 جلسه پيش بيني كرده است.

مرحله اول روخواني و بحث2 تا 5 جلسه .

مرحله دوم طرح اوليه ميزانسن 2 تا 6 جلسه .

مرحله سوم گسترش جوانب مختلف نمايش 6 تا 10 جلسه .

مرحله چهارم كار بر روي ظرايف و آخرين جرح و تعديل ها 8 تا 12 جلسه.

مرحله پنجم تمرين نهائي با نور لباس و موسيقي 3 تا 6 جلسه.

6- اگر میخواهید یک کارگردان تئاتر خوب باشید باید در اولين جلسه رو خواني تمام افراد درگير در نمايش حضور داشته باشند تا با يكديگر آشنا شوند.

7-جلسه اول تمرين را با ذكر اين موارد شروع كنيد: معرفي بازيگران توسط كارگردان .

وقتی  بازيگران به صورت دايره بر روي زمين يا صندلي بنشينند جو صميمي تر خواهد شد. كارگردان بايد راجع به نمايش ، اهداف آن ، زمان اجرا، شيوه تمرين و مسائلي شبيه آن صحبت كند و طراحان نيز بايد در مورد طرح هاي خود بحث نمایند.

8-  طرح اوليه ميزانسن هم  بسيار حياتي و مهم است. میتوانید بعد از جلسه اول این کار را انجام دهید.

9- توصيه مي شود در اولين جلسه تمريني كه قرار است همگي متن را حفظ باشند ابتدا بگذاريد سراسر قسمتي كه قرار است در آن جلسه كار شود بدون توقف خوانده شود و اجازه دهيد بازيگران چه در مورد متن و چه در مورد ميزانسن به حافظه خود تكيه كنند.

10-صداي بازيگر در تئاتر   يكي از مهم ترين ابزار كار وي در ايجاد ارتباط با تماشاگر است. بيان اگر به درستي به كار گرفته شود تمام احساسات دروني ما را بيرون مي ريزد و چون اين كلام از دل بر خاسته لا جرم بر دلها مي نشيند.

11- این را هم همه میدانند که همه آنچه كه بوسيله بازيگر بر روي صحنه گفته مي شود در همان بار اول بايد به خوبي شنيده و درك شود.

12- همچنین باید بدانید که نوع بيان هر كس بر اساس نوع راه رفتن، لباس پوشيدن، ميزان تحصيلات و … متفاوت است.

اشنایی با برخی از روشهای کارگردانی تئاتر و اصول کارگردانی تئاتر

13- یک ترفند مناسب از روشهای کارگردانی و اصول کارگردانی تئاتر اینست که ضبط صداي بازيگران و پخش آن براي خود بازيگر مي تواند مشكلات بيان بازيگر را برايش نمايان كند.

14- حفظ متن به صورت ناقص روند تمرين را مختل مي كند.

15- چه صحنه هائي را براي تمرين انتخاب كنيم؟ صحنه هائي را كه داراي نقطه اوج است. صحنه اي را انتخاب نكنيد كه دو نفر از اشخاص بازي درباره شخص سومي كه در طول آن صحنه ظاهر نمي شود صحبت كنند. جلسات تمرين را با حركات نرمشي و ورزشهاي ساده براي گرم كردن بازيگر آغاز كنيد.

16- گرم كردن و حركات ورزشي و نرمش در روند كار قبل از شروع تمرين تاثير مثبتي دارد. مثل پرتاب و گرفتن يك توپ فرضي.

17- براي تمرين بهتر ممكن است از بازيگر خواسته شود كه در صحنه معين:

الف: گفتگو هائي را كه در متن آمده نديده بگيرد و آنچه را كه اتفاق مي افتد با استفاده از كلمات خود و شخصيت خودش بازي كند ب: هدف بازيگر را در صحنه اي خاص تغيير دهد

ج: صحنه اي را كه در نمايش به آن اشاره مي شود و لي عملا ديده نمي شود بازي كند

د: مثلا بر خوردي را كه در اتاق بين زن شوهر اتفاق مي افتد به پارك منتقل كند و عينا همين برخورد در پارك و در حاليكه افراد ديگري دور بر آنها هستند اجرا شود.

18- یکی دیگر از اصول کارگردانی تئاتر اینست که كارگردان از بازيگر مقابل مي خواهد از كلمات خاصي كه عكس العمل جسماني را در بازيگر مورد نظر بر مي انگيزد استفاده كند.روشهای کارگردانی ,روشهای کارگردانی تئاتر , اصول کارگردانی , اصول کارگردانی تئاتر , آموزش کارگردانی تئاتر

19- يكي از بهترين روشهای کارگردانی در مراحل پاياني نمايش آن است كه با چشم خود بشنويد و با گوش خود ببينيد.

20- لازم به ذکر است اگر تمرين با نور، لباس، وسايل صحنه و … را مربوط به هفته آخر تمرين بدانيم اشتباه است. همچنین یادتان باشد جلسات تمرين تئاتر نه مي تواند و نه بايد به كلاس آموزش بازيگري تبديل شود.


# # # # #

نظرات