19 Jan 2017 - پنج شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵
کد :159 ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ 133 دسته : کارگردانی تئاتر bakhshi
20 مورد اصول کارگردانی تئاتر احمد دامود

کارگردانی تئاتر یکی از رشته های مربوط به هنر و تئاتر است . وجود یک کارگردان خوب تئاتر برای بهبود کیفیت تئاتر تاثیر زیادی دارد . بنابراین شخص کارگردان باید از اصول کارگردانی تئاتر آگاهی یابد تا بتواند یک کارگردان موفق باشد.

اصول کارگردانی تئاتر احمد دامود چیست؟

در این پست از مجله سینما تئاتر مای استیج 20 مورد از اصول کارگردانی احمد دامود را برایتان گرد آوری کرده ایم . آنها را به دقت مطالعه کنید.

1- خواست، حقيقت آن چيزي است كه بازيگر براي به دست آوردنش تا حد ممكن تلاش مي كند . تلاش او ممكن است براي به دست آوردن ماديات ، فراهم آوردن احترام شخصي ، غلبه بر ترس هاي خود ، از روي علاقه ، شهرت يا هر چيز ديگري باشد.

2- اراده، توانائي نسبي بازيگر در رسيدن به خواسته هايش است. قدرت دروني او چقدر است؟ به اراده وي بستگي دارد. آيا آنقدر هست كه تا پايان راه برود يا در ادامه راه باز مي ماند؟ مثلا اراده انجام كاري در زندگي.

3- وضعيت اخلاقي بازيگر بر چگونگي رسيدن به آرزوهايش تآثيري قاطع دارد. صداقت با ديگر بازيگران، احساس مسئوليت نسبت به ديگر بازيگران.

4- وضعيت ظاهري حالت بيروني بازيگر را نشان مي دهد. اين مفيد است كه فهرستي از وي‍زگي هاي ظاهري بازيگر ، اينكه چگونه راه مي رود ، چگونه مي ايستد، چگونه صحبت مي كند،‌كيفيت صدايش چگونه است تهيه گردد.

5- كارگردان با شناخت وضعيت عصبي بازيگر در آغاز نمايش و در شروع هر رويداد مهم مي توند فراز و فرود هاي او را در طول صحنه تعيين و در ارائه آن به بازيگر كمك كند.

6- وقتي بازيگر براي اولين بار با شخصيت جديدي روبرو مي شود ممكن است چنين شخصيتي براي او عجيب و غريب باشد چرا كه با شخصيت خود وي تفاوت بسيار دارد. مثلا بخواهد كت فرد ديگري را كه براي او بزرگ است و بو مي دهد بپوشد.بازیگری یا هنرپیشگی

7- وضعيت هر يك از بازيگران را در موارد زير تعين كنيد:

الف: خواست يا آرزوي او

ب: قدرت و اراده او

ج: وضعيت اخلاقي او

د: وضعيت و رفتار ظاهري او

8- ميزان سن يعني به روي صحنه آوردن.

9- تمرين هاي اوليه ميزان سن كاري حساس و وقت گير است. سعي كنيد به هنگام اين كار فضائي همراه با آرامش بوجود آوريد.

10- به ترتيب قرار دادن اشخاص بازي بر روي صحنه كمپوزيسيون نام دارد .

11- حركات قراردادي حركاتي هستند كه در متن نمايشنامه ذكر شده است و رعايت آنها الزامي مي باشد. مانند رزه رفتن يا پيدا كردن چيزي و حركاتي كه نويسنده تععين كرده است.

12- شكسپير مي گويد دست وسيله اي است در اختيار زبان.

13- موسيقي به خودي خود حرفي براي گفتن دارد و هدفي را دنبال مي كند.

14- مدتي قبل از شروع تمرين با بازيگران به عنوان اولين مرحله جلسه مشتركي با همه طراحاني كه قرار است بر روي نمايش كار كنند تشكيل دهيد و آنان را به طور دسته جمعي با رئوس مطالب و كليت نظرات خود آشنا كنند.

15- بعضي از بازيگران دوست دارند كارگردان به طور مداوم به آنها توجه داشته باشد ، كارشان را ارزيابي كند و اگر خوب بود به وضوح مورد تشويق قرار دهد. بعضي درست به عكس، گوئي تحمل يك بار تذكر را هم ندارند، به سرعت از كوره در مي روند و مي خواهند تا وقتي كه از نظر خودشان به اجراي مطلوبي نرسيده اند به حال خود رها باشند. بعضي از بازيگران بيشتر تحليل گرا هستند و بعضي بيشتر بر احساس خود تكيه مي كنند.

16- هميشه بحث هايتان را جائي جلو ببريد كه براي نمايش مفيد باشد .

17- مهمترین و اولین گامي كه موجب هر چه بهتر شدن اجراي نمايشنامه مي شود فهميدن حال و هواي فضاي نمايش است( صحنه نمايش)

18– نمايشنامه كاملا با يك داستان كوتاه يا يك رمان متفاوت است و خواندن آن يك شيوه خاص دارد زيرا آكنده از رويداد هاي دراماتيك و احساسات بازيگران است بنابر اين به عنوان يك خواننده بايد تمامي آنچه را كه گفته شد به كمك تصوير سازي از آنچه كه بازيگر انجام مي دهد و صحنه نشان مي دهد در ذهن خود ببيند.

19- هر كارگردان مي بايست كار خود را با خواندن نمايشنامه به دفعات زياد و با دقت شروع كند.

20- تشريح خصوصيات بازيگر با جملات و عبارات خودتان و آوردن آن بر روي كاغذ روشي بسيار خوب است.

نظرات